En annorlunda jul (del 1)

(Detta inlägg skulle ha publicerats förra året, men jag hann inte så nu är det 2010!! Gott nytt år! :D)

Julen är över och i måndags åkte Mirjam tillbaka till Frankrike. Det är inte klokt vad en vecka går snabbt! Förra måndagen stod jag med Graham på flygplatsen med pirr i magen, full av förväntan innan jag fick se min långa lockhåriga vän komma ut från "arrivals" porten. Vi fick syn på varandra och studsade fram för att mötas i en hysterisk "WAAAA! OH MY GOD! HEEEEEEEEJ! GAAAAAH LALLALAAAAA!!"-omfamning. Det var exakt 15 veckor sen vi sågs, alltså nästan 4 månader! Då kan ni tänka er att alla förtryckta känslor av flum och galenskap bubblade upp som läsk från en ordentligt omskakad petflaska! Vi klarade av att uppträda någorlunda normalt på måndagskvällen när jag presenterade familjen och Mirjam för varandra och även hela tisdagen + halva onsdagen.

Tisdag 22 dec
Nu var det dags att förbereda inför de fyra dagarna som vi skulle vara själva i huset. Julia skjutsade oss till Sainsburys, mataffär, där vi handlade allt möjligt smått och gott. På eftermiddagen åkte vi in till stan för att åka skridskor mitt på torget. De hade byggt upp en stor isrink vid Market Square. Det var ju trevligt att stå på ett par skridskor igen, problemet var bara att man inte tog sig framåt av egen kraft. Om en person flyttade foten så var alla andra också tvungna att flytta sina fötter, så äckligt mycket folk var det! Nästan i alla fall! Men vi lallade runt där i 45 minuter för att sedan söka upp ett bra lunchställe. Vi bestämde för att gå in på en kinesisk buffé. Det var väldigt god mat men själva lokalen kändes lite som en sunkig McDonalds resturang...
Det blev ingen shopping på tisdagen för vi skulle vara hemma vid 16:00.
På kvällen spelade vi Wii (TV-spel) med Harry. Det blev bowling, golf och tennis. Jag och Mirjam fick spö. Lite senare hade vi kuddkrig! Jag och Mirjam mot Harry och Graham (pappan)! Mamman i familjen var inte hemma... :P

Onsdag 23 dec
På förmiddagen tog vi det lugnt, satt och flummade lite på mitt rum :D På eftermiddagen tog vi oss in till stan så att jag kunde visa Mirjam hur det ser ut i Nottingham. När vi kom hem hade vi huset för oss själva, familjen åkte till släkten ungefär samtidigt som vi åkte in till stan. Då var det inte lugnt och stillsamt längre kan jag lova! Det kändes bra att kunna knasa sig fullt ut :D

Vi kände inte för att ta oss in till stan igen på kvällen för att gå ut så vi tog oss till en lokal pub. Det finns tre pubar inom gångavstånd i mitt område så vi började med den som jag hört var bra. Vi blev inte kvar så länge där inne. Det var litet som ett vardagsrum (ett ganska stort vardagsrum) och det var bara gamla gubbar som satt och drack öl. Jag trodde nästan att vi råkat kliva in i någons hus. Nej men vi gick till nästa pub, där jag varit en gång och ätit med familjen (fast då var vi i thairesturang-delen men jag visste att det fanns en pub-del också). Det var väldigt lyckat! Det var större än den första puben och yngre människor satt och drack öl. Nu var det inte 50-60 åringar utan kanske 35+... Mmm jag var ironisk, det var inte direkt lyckat. Men vi tänkte att vi kunde ta varsin cider och sitta och prata där likväl som att sitta hemma och prata. Vi beställde varsin cider i baren och fick två blomvaser fyllda med en öl liknande vätska. Det var inte bokstavligen blomvaser, jag försökte bara lyfta fram att de var enormt stora! Till färgen såg det precis ut som öl men jag tänkte att det kanske var citruscider eller mangocider eller nåt. När jag sen smuttade lite försiktigt på det så kände jag inte direkt;
"Ååh det här var verkligen värt pengarna!" Det smakade vitt vin med ölkolsyra, så jäkla vidrigt! Hur som helst, fter en plågsam timme gick vi hem till huset, klockan var då ca. 22:00. Vi var båda ganska trötta, men om man tvingar sig själv att vara vaken ett tag till, slår det tillslut över och så blir man pigg igen. Dessutom blir allt mycket roligare! Vi tog tillfället i akt och gjorde en film till våra nära och kära. En julhälsning allá Michelle och Mirjam. Ni kanske redan har sett den på facebook? Tyvärr vet jag inte hur man laddar upp filmer på bloggen...
         
Torsdag 24 dec JULAFTON
Upp i ottan för att hinna till gudstjänsten...hahaha nej, vi var väl uppe vid 09:30 kanske, åt lite frukost och tog sen bussen in till stan ännu en gång. Denna dag blev det shopping! Vi hittade lite allt möjligt tjusigt men det orkar jag inte rabbla upp, vill inte tråka er. Vi åkte hem hyfsat tidigt för att hinna fixa julmaten och sådant. Eller julmat kanske är synd att säga. Det enda som gjorde det värt att kallas för julmat var våra prinsbullar (köttbullar som såg ut som prinskorvar, vi slog två flugor i en smäll) och det faktum att det var mat som åts på julafton. Ni förstår, middagen bestod av de nyss nämnda prinsbullarna och tacopaj med guacamole! Minst sagt annorlunda julmat, men det var väldigt gott vill jag lova! Till dessert blev det nötter, vindruvor och choklad, ingen risgrynsgröt. Det var inte mycket som var speciellt juligt över mitt och Mirjams julfirande, men julklappsutdelning hade vi såklart. Jag fick äkta fransk choklad, en sjal, foto "scrap book" + pennor och en jätte fin plastmugg med lock och pip! Muggen är rosa och vit och har bilder från Disney's 101 dalmatiner tryckt på... "Nej men Mirjam, du hade inte behövt..."

Resten av kvällen vet jag inte vad vi gjorde, förutom att knasa oss förståss. Vi bara var, satt där i våra ljusblå/lavendelfärgade ap-pyamasar, gjorde konstiga miner, skrattade okontrollerat, åt vindruvor, trivdes i varandras sällskap :D
   ingen vacker syn...

Nej slutet på veckan får komma senare annars blir det alldeles för långt!

Gott nytt år till er allesammans! Det kommer att bli ett asbra 2010!
Puss & kram


Kommentarer
Postat av: mormor

Jag känner igen er mina små liv Ni är så söta vill jag lova.Michelle det är klart att 2010 blir ett toppen år De är bara att börja planera för hur det ska bli Vad du tänkt dig ska hända när du sen är på hemmaplan igen.Ska du jobba eller plugga vidare eller hur ser det ut framöver det kommer att bli bra vad du än bestämmer dig för (sådan är du)det har vi fått erfara förut Jag önskar dig all lycka på nya året

Kramar från mormor

2010-01-02 @ 23:10:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0