Kycklinglasagne

Igår fick jag äntligen klartecken från Julia att jag kan åka till Frankrike 1 april-7 april för att hälsa på Mirjam! Så nu är det alltså fritt fram att boka tågbiljetterna. Japp, det stämmer, jag ska åka tåg från England till Frankrike. Det kommer ta ca.5 timmar från London till Tours. Kanske låter lite mycket, men om jag skulle flyga så är det en massa väntetider där med, plus att jag skulle bli tvungen att ta tåg från Nottingham till London, från Paris till Tours! Det skulle bli ganska dyrt... Dessutom verkar det inte gå några flyg den helgen så det var väl ganska avgörande...hahaha! Snart så Mirjam! En månad kvar :D

Jag lagade kycklinglasagne igår. Det var jätte lätt och riktigt gott! Runt middagsbordet var det inga jätteprotester, men jag kan väl inte säga att barnen åt med glädje och entusiasm... Men ja ja, petitesser...! Georgie tyckte dock om det. Graham åt det som fanns kvar när han kom hem från gymmet; "It was not just good, it was fantastic!"

Om ni vill testa att göra den själva, det tycker jag att ni ska, så kommer receptet här:
(Orginalreceptet är från www.recept.nu)

Du behöver:
3-4 kycklingfiléer
1 st paprika i valfri färg, hackad
200 g champinjoner, skivade
2 st gula lökar, hackade
2 st vitlöksklyftor, pressade
100 g färsk spenat, hackad
Smör
2.5 dl crème fraiche
2 msk kycklingfond
Timjan
Salt, efter smak
Svartpeppar, efter smak
10 st färska lasagneplattor 
2 dl riven lagrad ost

Bechamelsås
3 msk vetemjöl
50g smör
0.5 tsk socker
3 dl mjölk
2 dl grädde
salt
peppar

Gör så här:
1.
Sätt ugnen på 225 grader
2. Hacka och stek kycklingen (tills den är nästan genomstekt)
3. Tillsätt sedan lök, vitlök, paprika, champinjoner, spenat. Stek i några snabba minuter
4. Tillsätt créme fraiche och kycklingfond, krydda glatt med timjan, salt och peppar efter smak. Rör om.
5. Gör berchamelsåsen och börja sedan bygga lasagnen med kycklingröra, lasagneplattor och berchamelsås. På det översta lagret plattor häller du lite sås och strör över den rivna osten.
6. In i ugnen i ca.20-30min beroende på vilka lasagneplattor du använder (det brukar stå på förpackningen hur länge de bör tillagas)

Klart! Nu är det bara att smaka och njuta.
Lycka till!


Kommentarer
Postat av: viktoria

hahah, kanner mig lite sjalvisk nu nar jag sager detta: guud vad skont att du ar nere i frankrike nar jag ar hemma i sverige :D:D hahaha! men gud vad avundsjuk jag blir nu nar jag far veta att Mirjam bor i Tours!! Har endast kort igenom dar med gud vad fint det ar dar :D

2010-02-26 @ 20:23:48
URL: http://strindin.blogg.se/
Postat av: mormor

Va bra att få lite nya recept Det måste jag prova låter såååå gott.Michelle jag kan tala om att det snöar och är nästan snöstorm här hemma Fy nu börjar det nästan bli deppigt ska jag säga dig Nu längtar jag så till april når jag får träffa dig igen det är något att se fram mot. Har du bokat hotellet åt oss. Kramar till dig

2010-03-01 @ 15:29:27
Postat av: Josefine

Hej!

Jag ska göra en hemsida i kursen webdesign och den kommer handla om aupairyrket. Jag har tänkt att några aupairer runt om i världen ska få svara på några frågor och att jag sedan ska publicera detta på hemsidan. Jag kommer naturligvis också länka till de aktuella bloggarna på min hemsida. Så det jag undrar är om du skulle kunna tänka dej att svara på dessa frågor om/när du får tid? Vet du några andra aupairbloggare som skulle vilja ställa upp, får du mer än gärna tipsa mej! :)



Au Pair frågor:



1.Vart jobbar du som aupair?

2.Hur kom du på att du ville jobba som aupair?

3.Om du åkte med en organisation, vilken åkte du med? Om du åkte privat, hur hittade du din familj?

4.Vilka består din värdfamilj av?

5.Vart bor du och hur är det där?

6.Hur ser en typisk dag ut?

7.Vad är det bästa med att vara aupair?

8.Vad är det sämsta med att vara aupair?

9.Vad brukar du göra på din fritid?

10.Har du rest något/planerar du att resa något under din aupairvistelse?

11.Hur mycket tjänar du och hur brukar du spendera dina fickpengar?

2010-03-03 @ 08:35:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0