Familjemiddag

Söndagar är den enda dagen då familjen faktiskt sitter tillsammans och äter och så är det i de flesta engelska familjer om jag har uppfattat det rätt. Idag var det lite speciellt för det var precis tre år sedan Grahams mamma dog. Därför var Grahams pappa och syster med man här. Det var en väldigt stor middag med flera olika rätter, typisk engelsk mat. Jag vet inte riktigt vad jag har ätit ikväll men köttet var lamm i alla fall. Sedan var det stuvad blomkål, morotsmos, potatismosbollar stekta i ugnen, några vita långa saker som liknade platt sparris eller nåt (också lagat i ugnen). De hade även något slags bröd format som skålar, men de sa inte bröd utan "pudding" tror jag.. :O Jag vet inte var det var men det smakade som bröd, ganska gott. Hela middagen var hur som helst väldigt god och de lagade allting själva. :) Desserten hade Georgie (äldsta dottern) lagat. Chokladcheescake! :D Det var bland det godaste jag har ätit! Mums!
Jag är proppmätt just nu! Vi åt t o m soppa till lunch idag. :P

Jag har haft en trevlig kväll, intressant att lyssna på deras konversationer och diskussioner. Grahams systers man, Graham (ja de har samma namn), har väldigt bestämda åsikter. Påminner lite om en viss herr Johnsson i den äldre generationen där hemma... :P (jag tänker närmare bestämt på morfar)
Jag tror att jag gjorde bort mig lite grand, igen(!), min engelska är fortfarande lite som en blomknopp den har inte blommat ut än.. Jag förstår det mesta av vad som sägs men när någon ställer en fråga till mig så måste jag förstå detaljerna, annars kan det bli lite konstigt. Men de där detaljerna faller inte alltid på plast. Så när vi satt där vid bordet så ville de förståss veta lite om vem jag var och så där. Julia och Graham var i köket så jag var ensam med pappan, systern och hennes man. Pappan frågade (som jag uppfattade det) vad jag tyckte om gårdagen då alla barn var i huset. Jag svarade på min något knaggliga engelska att jag inte märkte så mycket av dem för att de var här i vardagsrummet och jag var någon annan stans. Det är så svårt att uttrycka sig ibland!
När jag svarat på hans fråga blev de tre lite konstigt halvtysta och nickade lite grand. Då slog det mig att han kanske frågade vad jag tyckte om att ha Julia och Grahams barn runtom mig! Bra svar i sådana fall! "Nej jag märker inte så mycket av dem, jag håller mig undan." ! Det känns ju bra eftersom jag är barnvakten!!!
Eller så förstod de inte vad jag sa... Det blev konstigt i alla fall.

För att summera kvällen; God mat, trevligt sällskap, underhållande. Jag är nöjd :)

För er som vill se lite mer bilder härifrån, kan jag rekomendera att gå in på www.michis-j.bilddagboken.se
Jag ska försöka lägga ut bilder lite då och då :)

Justja, jag glömde nästan berätta att det var ett stort marathon-lopp idag. Det finns egentligen inte så mycket att säga mer än att det var ett marathon-lopp som var rätt så långt tror jag. Det var ca. 14000 deltagare och de sprang förbi vårat hus. Det är lite av en tradition för familjen att stå utanför på gatan och heja på alla löpare som rusar förbi, eller de sista som kommer lunkar väl. Det var faktiskt ganska kul att stå där och titta på. Vissa var utklädda. En kille kom springandes i bikiniöverdel, rosa trikåer och tyllkjol...gulligt...

Nu ska jag krypa ner under täcket som väntar. Det känns bättre idag, känner mig mer tillfreds eftersom jag slapp svabba golvet när jag klev in i badrummet idag! :P

"Är magen glad är människan glad", som Mirjam brukar säga


Kommentarer
Postat av: Mamma

Hahaha, du är rolig älskling!

(Det vet jag ju i och för sig sen förut)

Jätteroligt att läsa din blogg hur som helst.



Var rädd om dig!

Puss och kram

//Mamma

2009-09-14 @ 13:39:17
Postat av: FLI

Yorkshirepudding låter det som - det du åt. Very English! Good luck in Nottingham!

2009-09-15 @ 07:24:32
Postat av: Kathleen

Hej!

Du är ju för skön när du skriver... förstår mycket väl att det är lite svårt med spåket... när du skrev om ditt "missförstånd" tänkte jag direkt på "Mat-Tina" när hon var i england och skulle berätta om att det godaste hon visste var sjömansbiff... hon direktöversatte och det blev inte riktigt så bra, hahaha...

Nu ska jag kolla dina bilder...

Kram Kathleen

2009-09-16 @ 10:09:19
URL: http://www.nettlavallens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0