En weekend i rymden?

Denna morgon när jag klickade upp Internet var det första jag såg en artikel om ett rymdhotell!! :O I tanken är det en ganska rolig idé, men när det börjar bli verklighet vet jag inte vad jag tycker. Läs och avgör själva:

RYMDHOTELL ÖPPNAR LUFTSLUSSARNA 2012

På med kardborrdräkten! Redan 2012 ska ett spanskt företag ha ett rymdhotell i omloppsbana runt jorden. Pris: 30 miljoner kronor för tre nätter.

Ett spanskt företag planerar att öppna det första hotellet i rymden - och det så snart som 2012. Men kritiker ifrågasätter rimligheten i projektet, skriver Reuters.
Att bo på hotellet, The Galactic Suite Space Resort, kommer att kosta tre miljoner euro, cirka 30 miljoner kronor, för tre nätter. Då ingår åtta veckors förberedande träning på en ö i Karibien och resan till hotellet - i en ryskbyggd rymdraket.
Under vistelsen på rymdhotellet får gästerna se solen gå upp över jorden 15 gånger per dag, och färdas ett varv runt planeten var åttionde minut. Hotellet rymmer fyra gäster åt gången, plus de två piloter/astronauter som tar besökarna till kapseln.
Gästerna ska bära kardborrdräkter (!) så att de kan krypa runt i rummet och fästa sig själva i väggar och tak medan de njuter av utsikten.
Företagets vd, den före detta rymdingenjören Xavier Claramunt menar att Galactic Suites blir föregångare i en industri med en enorm framtidspotential.

- Det kommer att bli normalt att tänka, inom säg 15 år, att våra barn sticker iväg på en weekendresa i rymden, säger han till Reuters.

Runt 200 personer har visat intresse för en
övernattning i rymden och 43 stycken har redan bokat. Ungefär samma siffror som för Virgin Galactic, Richard Bransons rymdreseföretag som lovar att skicka upp de första rymdresenärerna redan 2011, bland annat från Spaceport Sweden utanför Kiruna.
Men kritiker ifrågasätter Galactic Suites hotellplaner.
Tidsramen anses vara orimlig och finansieringen oklar. Vd Xavier Claramount säger dock till Reuters att en anonym miljardär med intresse för rymden har lovat tre miljarder dollar till projektet.


Vad säger ni, dags att planera in och boka en mysig familjesemester inför sommaren 2012?! Det är alltid trevligt att bo på hotell, komma iväg en sväng, se solen gå upp över jorden 15 gånger på en dag...!
Jag vet inte om det är skrämmande eller fascinerande! Jädrans dyrt är det i alla fall! Och 43 stycken har redan bokat! Jisses, de kan ju inte ens vara säkra på att det blir av.

Människans vilja att hela tiden upptäcka nya saker kommer aldrig försvinna. Vart kommer det ta oss? Tekniken går otroligt snabbt framåt. Titta bara på de senaste 50 åren, eller t.o.m. senaste 30 åren! Vart kommer det ta oss? Det känns som att vi leker lite med elden. Det går så fort. Vad finns det för projekt idag? Kloning, rymdhotell, nya mediciner, nya bränslen, mixtra med DNA, robotar med känslor. Jag känner inte ens till en bråkdel av vad som pågår! Vissa saker är väldigt intressanta medan andra bara är extremt obehagliga! Men ja, det enda vi kan göra är att vänta och se vad som sker.

Vad tycker ni? Går forskningen för fort framåt eller är det bara kul och intressant att forskarna gör så stora framsteg? Det finns många delade meningar om detta!

Ha en bra dag!


Kommentarer
Postat av: medved

det är både kul men skrämmande... jag menar.. det kommer bli som terminator :O mina mardrömmar kommer besannas :'( kommer aldrig kunna sova mer

2009-11-12 @ 19:23:37
Postat av: Veronica

Jaaa läste du oxå om det :D ja ska lätt ta in en weekend när jag har mina 30 mille :P



asså jag tror det komer stanna upp lite lagom nu faktiskt vad gäller tekniken... men jag hoppas att det är stor skillnad på världen då vi är 40 :D

2009-11-19 @ 11:10:03
URL: http://verodell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0