Skrockfull eller...


Idag är det fredag. Vilket datum? 13:e.
Jag hade inte ens tänkt på att det var fredag den 13:e idag, men självklart är det det första jag får se när Internet öppnas! Varför har det ens blivit till en otursdag? Är det någon som vet hur det började? Eller är det något kinesiskt räknesätt, där man multiplicerat almanackans alla dagar med antalet månader, dividerat med antalet stjärnor som ingår i alla stjärnteckens stjärnbilder, adderat med 547 och sedan avslutar med en derivering, som ger en utomordentlig kalkylation över vilka dagar man absolut ska vara försiktig med?! Ja så kanske det är, inte omöjligt.

Fredagen den 13:e eller ej, jag är inte allt för skrockfull. Om det skulle vara så att man har otur och det går illa just idag så beror det antagligen på att man tänker så mycket på det "Ååh, nej fredag den 13:e! Jag kommer klanta till det på det viktiga mötet bara för det!!" eller så är det bara en ren slump! Jag kan knappast tänka mig att någon människa har tur och lever helt bekymmersfritt under alla de andra av årets dagar. Men vad vet jag...?!

Om jag skulle vara skrockfull så skulle jag inte ha det så lätt just nu. Familjen jag bor hos har en helsvart katt, det ligger ofta nycklar på bordet, jag spillde salt häromdan, min handväska hamnar på golvet lite titt som tätt och det är fredagen den 13:e idag. Tufft läge! Men jag är som sagt inte så väldans skrockfull av mig. Det enda jag försöker undvika är att gå under stegar, det känns lite obehagligt. När jag letade efter flygbiljett hit till England ville jag inte heller ta det flyg som gick den 11 september, jag vet att det är lite löjligt men ändå.
Vad finns det mer för vidskepligheter? Är ni skrockfulla?

En annan sak, vet inte om det hör till vidskeplighet men det är ganska intressant att fundera på, ödet. Är det så att allt är förutbestämt? Oavsett vad jag fattar för beslut så finns mitt liv planerat och skrivet i stjärnorna? Man kan inte säga vad som är rätt eller fel, men personligen tror jag väl inte riktigt att allt redan är förutbestämt. Vissa resonerar på följande vis "Äh, jag kan gå genom mörka gränder mitt i natten. Mitt öde är redan förutbestämt så om min tid är inne så är den, annars är det inga problem". Precis som en del religiösa lägger sitt liv fullständigt i Guds händer. Är det inte bättre att sköta sig själv och ta ansvar för sina egna handlingar? Använda sitt förnuft och agera utefter vad som verkar förståndigast. Det är väl inte värt att utmana ödet? Eller...? Jag kanske ska tillägga att jag inte vill provocera någon, varken religiösa eller de som tror på något annat. Nu har jag sagt det, vill ju inte utmana ödet...

Jag hoppas att ni har haft en bra fredag trots det oturliga datumet... Jag har klarat mig, hittills i alla fall! :)

Trevlig helg! 
Kram


Kommentarer
Postat av: sara

neeej, inte förutbestämt, förstår du hur otroligt läskigt det skulle vara!!! Att veta att alla till exempel inga mördare har haft ett val utan det var förutbestämt att det skulle vara så. Gaaah, creepy ;)

2009-11-13 @ 20:59:34
URL: http://saragardell.blogg.se/
Postat av: mamma

Jag tror på att man alltid har ett val, vissa saker kanske är meningen att hända, men hur och när man kommer dit beror på valen man gör. Och man har alltid yttersta ansvaret för sitt eget liv!

Jag har hört en "gullig" historia om en man som trodde på gud, den gick något liknande...

Staden mannen bor i drabbas av översvämning, de börjar evakuera folket. Det kommer en räddningsbil till mannens hus för att hämta honom. Han säger, "jag förlitar mig på gud, han kommer att hjälpa mig för jag har levt mitt liv som en sann troende. Gud kommer att hjälpa mig!" Vattnet stiger mannen får lov att klättra upp i ett träd, det kommer en båt förbi och de ber honom hoppa i båten. Han tackar för erbjudandet men talar om att han väntar på hjälp från gud. Han vet att Gud kommer att hjälpa honom. Det spelar ingen roll vad de i båten säger, han vägrar att ta deras hjälp. Tillslut blir det så illa att han får klättra upp på taket på huset för att inte drunkna.Då kommer en helikopter förbi och slänger ner en lina och ber honom klättra upp. Samma svar igen, han tackar för erbjudandet men avböjer. Det slutar med att han drunknar och står inför Gud. Sårad säger han, "Nu är jag riktigt besviken på dig, här har jag varit troende hela mitt liv och levt efter din lära ändå hjälper du mig inte när jag behöver det". Gud svarar; först skickar jag en räddningsbil, sen en båt och tillsist en helikopter, vad mer hade jag kunnat göra?

Puss och kram



Vad människor i allmänhet kallar ödet är i själva verket deras egna dumheter.

"Arthur Schopenhauer" (1788-1860)

2009-11-13 @ 23:09:17
Postat av: Anonym

bra inlägg av din mor. Sköt om sig vännen



micke

2009-11-14 @ 10:09:21
Postat av: mormor

Jag var inte medveten om att det var fredag den trettonde .Är man pensioner så tittar man inte i almenackan var (vecka) dag precis. Men dagen gick bra inga komplikationer.Jag tror att du och mamma har samma tankar om just detta. Positivt tycker jag. sunt åxå.

Den berättelse om den lille mannen var ju så bra. Michelle du är en sund tjej på alla vis

Sköt om dig kram mormor

2009-11-14 @ 18:37:39
Postat av: Anonym

hej michelle.jag har fredagen den 13 som min turdag

och det kan ju låta att jag skall vara kärringen mot strömmen men det finns händelser i mitt liv som vittnar om att jag har tur den dagen.när jag var gravid med robert beräknades han födas den 4 mars men han var inte redo då.fredagen den 13 satte verkarna igång och några timmar senare var robert född lycka. 2 år senare när jag var gravid med mattias var han beräknad till den 21 maj och de året var den 13 maj en fredag men mattis valde den 20 maj lycka.några år senare köpta jag mitt hus i pershagen tro det eller ej fredagen den 13 maj.därav är det min lyckodag ps spelade på hästar i går kanske miljonär idag?????kram min favorit systerdotter från marina

2009-11-14 @ 20:59:04
Postat av: Veronica

Hehe jag visste inte heller om det fören Johan sa det xD jag fick sitta barnvakt den dagen och trodde inte jag skulle få betalt (tog hand om dom helamin lediga fredag) men fick sedan £15 extra så vafan :P

Vad gäller skrock så tycker jag inte heller om stegarna, nycklarna och tänker samma sak med svarta katter :P

Vad gäller ödet så är jag kluven där... vte inte vad jag ska tro :)

2009-11-19 @ 11:04:46
URL: http://verodell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0