Min weekend i Woking (del 2 - utforska London)

Fredag 27 nov, utforska London
Nu hade vi som sagt vårat äventyr framför oss! Alldeles ensamma i London, hur spännande var inte det?! Veronica fick sin julklapp och vi irrade lite längs gatukanten utan någon som helst aning om vart vi var påväg. När vi samlat oss lite gick vi in på stationen och fixade biljett till en buss-sightseeingtur. Vid disken satt en sur tråkigt gubbe som inte fattade vad jag sa.
Jag: "Hello. Is it possible to buy tickets for the bus sightseeing tour here?"
Sura gubben: "What?!"
Jag: "Eeehrm...the sightseeing tour...on a bus!!"
Gubben: "Uhu, the bus tour."
Vi hade lite roligt åt det, men vi tyckte att det mesta var roligt så... =D

Vi hoppade snart på en turistbuss med kartan och kamerorna i högsta hugg, väldigt turistigt! Det var en dubbeldäckad röd engelsk buss och övervåningen var utan tak. Vi hade tur med vädret, soligt och fint, dock ganska kyligt. Det bästa med bussturen var att man fick hoppa av vart man ville och sedan hoppa på nästa buss som kom förbi. Det dröjde inte många minuter innan vi klev av vid Covent Garden. Julia hade tipsat om att ta en traditionell english afternoon tea där och titta i små butiker. Jag hade föreställt mig en park med en massa mysiga butiker längs kanten och kanske några marknadsstånd, men riktigt så såg det inte ut. Vi hoppade av vid en helt vanlig gata. Längs gatan fanns hotell, resturanger och affärer. "Är vi rätt eller?" Vi strosade längs gatorna och försökte hitta något trevligt ställe att luncha på, båda var väldigt hungriga. Problemet var bara att antingen var det värsta lyxresturangerna med uppklädda kypare utanför dörren eller sunkiga snabbmatsställen. Inget mellanting. Det slutade med att vi tog varsin varmchoklad och baguette på något italienskt ställe. Chokladen var fantastiskt god så jag var nöjd.

Mätta och belåtna hoppade vi på en buss igen. Vi fick se i stort sett hela London. St Peters Cathedral, Tower Bridge, Gurkin, Shakesperes någonting, Piccadilly Circus, några speciella lejon, Big Ben, the Parliament, London Eye. Ja vi såg lite allt möjligt. Även om det var väldigt roligt så kände vi efter ett tag att det vore skönt att sätta sig nere i värmen. Det blåste väldigt kallt uppe på taket! Vi ett tillfälle sa guiden: "If you guys on uper deck think it's to cold, please turn to your left and turn the heat up on the button (en stunds tystnad medan folk började leta efter knappen. Jag och Veronica kunde inte hitta någon himla knapp!) ...And if you belived that...well...!" Hahaha! Klockrent! =D Vad dum man kände sig... Klart att det inte finns något värmesystem på en buss utan tak!

När turen var klar ca. 16:20 strosade vi omkring längs Themsen. Jag har ingen aning om var vi var men man kunde se Big Ben på andra sidan Themsen :) Det fanns lite marknadsstånd att titta på och vi hittade även en karusell! Veronica övertygade mig om att ta en tur. Hahaha vad roligt man kan ha på en barnkarusell! Det var en sån där med hästar ni vet.

Våra hästar åkte upp och ner i otakt...

Innan vi tog tåget hem till Woking åt vi middag på en curryresturang. Gudomligt gott!! Vi satt som packade sillar, det var fullt med folk! Men det var det värt. Ja, sen var det som sagt tåget till Woking som gällde. Resten av kvällen/natten tittade vi på Wedding crashers och pratade. Vi var väldigt nöjda med dagen och helgen hade bara börjat...


Kommentarer
Postat av: Mirjam

hehe, jaa ni ser himlarns nöjda ut på kortet!! ;D

2009-12-10 @ 23:10:59
URL: http://mirjamtours.blogg.se/
Postat av: Veronica

Åååh jag får upp bilder av vår Londontur :P tur att jag vart där innan och visste åt vilket håll vi skulle gå efter att vi pratat med de unga polisen som inte visste vart man kunde dricka traditional english tea xD

2009-12-11 @ 18:05:48
URL: http://verodell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0